0

Typiskt hörande asså!

Orden kommer ur min mun snabbare än ett pistolskott. "Typiskt hörande asså!" Menar jag det och vad är det då som är typiskt hörande? Jag menar det när jag säger det men samtidigt så hör jag orden och undrar vad det egentligen betyder. Vad är typiskt hörande? Finns det verkligen nån gemensam nämnare och hur kan jag generalisera så. Jag lever med enbart hörande; man, barn och barnbarn. Jag tycker nog att de är som mina hörselskadade och vuxendöva vänner. De kan inte veta hur det är att vara i min situation men de kan ändå ha en förståelse och en känsla för det. Inte heller en hörselskadade kan förstå fullt ut vad det innebär att vara helt döv. Flera har sagt mig att de heller inte hör nåt utan hörapparat. Men om man inte ens hör med hörapparat då är situationen helt annorlunda. Hur var det nu med det jag sa i början? Jo, nån hörande, hade sagt att TSS-tolkträning mer är en social samvaro än att man verkligen vill träna sig på TSS-tolkning! Det gillas INTE och därför kom "Typiskt hörande asså!" Finns anledning att återkomma till det här ämnet skulle jag tro.

Kommentera här: